Passend Onderwijs
Zorgplicht
Elk kind heeft recht op goed onderwijs, ook kinderen die
extra ondersteuning nodig hebben. De regering wil dat zoveel mogelijk kinderen
naar een gewone basisschool in de buurt kunnen gaan en wij delen deze mening
als dit in het belang is van het kind en de school de passende ondersteuning
kan bieden.
Alle scholen hebben een zorgplicht. Dat betekent dat scholen
ervoor moeten zorgen dat elk kind een passende onderwijsplek krijgt, ook als
duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Veelal zal dit
op de school zijn waar het kind al zit of aangemeld wordt (bij een nieuwe
leerling). Kan de school zelf geen passende onderwijsplek bieden, dan wordt
gekeken naar een andere school die de gewenste ondersteuning wel kan bieden.
Dit kan ook een school voor speciaal basis- of clusteronderwijs zijn.
Samenwerkingsverband PPO Delflanden
Om het bovenstaande mogelijk te maken, werken basisscholen
nauw samen. Deze samenwerking vindt plaats in een samenwerkingsverband Passend
Onderwijs. Wij zijn als school verbonden aan PPO Delflanden (Passend Primair
Onderwijs Delflanden). In het
samenwerkingsverband zullen scholen de (onderwijs)zorg voor kinderen zo goed
mogelijk organiseren. Ouders en verzorgers worden hier nauw bij betrokken.
Passend onderwijs
Wanneer een kind op een school wordt aangemeld, zal deze
school zoveel als mogelijk proberen een passende onderwijsplek te bieden. Alle
scholen moeten aan de door het samenwerkingsverband vastgestelde
basisondersteuning voldoen. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend
op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning
bieden. Scholen leggen het totale aanbod aan ondersteuning vast in een
schoolondersteuningsprofiel. Het afgelopen schooljaar hebben alle basisscholen
een verkorte (gecomprimeerde) versie van dit schoolondersteuningsprofiel
opgesteld. Het gecomprimeerde schoolondersteuningsplan is opgenomen in ons
schoolplan en ligt ter inzage bij de directie van de school.
Aanmelding school
Bij de aanmelding moeten de ouders alle belangrijke
informatie over hun kind kenbaar maken aan de school, ook de mogelijke extra
ondersteuning die hun kind op school nodig heeft. Tevens moeten ouders aangeven
of hun kind bij meerdere scholen is aangemeld en welke de eerste school van
aanmelding is. De school heeft vervolgens zes weken de tijd om te bekijken of
het kind kan worden toegelaten. Deze termijn kan met vier weken worden
verlengd. Tijdige aanmelding (bij voorkeur tien weken voor de start van het schooljaar)
is dus erg belangrijk. Zie ook het kopje 'aanmelding kind'.
Behoefte van het kind
Er wordt bij het bepalen of de onderwijsplek passend is,
rekening gehouden met de behoefte van het kind, de mogelijkheden van de school
en de andere scholen in de regio en de voorkeuren van de ouders/verzorgers. Kan
de school een kind niet toelaten, dan moet het schoolbestuur het kind een
passende onderwijsplek op een andere school aanbieden. Deze verplichting van
het schoolbestuur is de feitelijke zorgplicht. Het zoeken naar een
alternatieve, passende onderwijsplek, doet de school uiteraard in overleg met de
ouders/verzorgers. Slechts in uitzonderlijke situaties mag een school een kind
weigeren zonder dat daar een zorgplicht aan verbonden is. Dit alles en nog vele
andere zaken met betrekking tot het toelatingsbeleid zijn terug te vinden op de
website van de school of op te vragen bij de directie van de school.
Extra ondersteuning
Voor kinderen waarvoor bij het samenwerkingsverband extra
ondersteuning wordt aangevraagd, zal een ontwikkelingsperspectief (OPP) worden
opgesteld. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van
een kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Voor
kinderen die geen extra ondersteuning nodig hebben, zal er weinig veranderen.
Wel bestaat de mogelijkheid dat er op termijn op school of in een groep meer
kinderen komen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit is echter afhankelijk
van de afspraken die de scholen in de regio met elkaar maken.
Ouderbetrokkenheid
Een belangrijk aspect ten aanzien van de invoering van
passend onderwijs is het vergroten van de ouderbetrokkenheid. Ouders,
verzorgers en de school zijn samen verantwoordelijk voor de randvoorwaarden
waaronder een kind zich zo optimaal mogelijk op allerlei gebieden kan
ontwikkelen. We noemen dat educatief partnerschap. Deze vorm van partnerschap,
waarbij open en eerlijke communicatie van groot belang is, start bij de
aanmelding en zal gedurende de gehele schoolloopbaan van groot belang zijn.
Tijdens het verblijf van een kind op school en bij de overgang naar het
voortgezet onderwijs, worden ouders/verzorgers nauw betrokken bij alle
ontwikkelingen die voor het kind van belang zijn. Het uitspreken van
wederzijdse verwachtingen op basis van een transparante houding, waarbij
rekening wordt gehouden met elkaars expertise ten aanzien van opvoeding en
onderwijs, zal zorgen voor een betere samenwerking tussen ouders/verzorgers en
school.
Schoolondersteuningsplan
In het door ons opgestelde schoolondersteuningsplan geven
wij aan welke ambities wij hebben en waar onze grenzen liggen als het gaat om
passend primair onderwijs. Het schoolondersteuningsplan is tot stand gekomen
door bespreking in het team, overleg tussen directie en de intern begeleiders.
Update
november 2023:
De
groepen die vol zitten zijn de groepen 4 en 7.
Samengevat geeft ons schoolondersteuningsplan een antwoord
op de volgende vragen:
- Voor welke kinderen is er al een passend aanbod?
- Voor welke kinderen kunnen of willen we geen
passend aanbod realiseren?
- Voor welke kinderen hebben we een passend aanbod
met behulp van externe partners?
- In welke richting wil de school zich
ontwikkelen?
- Welke expertise hebben we in huis?
- Voor welke kinderen wordt in de komende periode
een aanbod ontwikkeld dat er nu nog niet in voldoende mate is?